צעצוע של סיפור - צוות PTL Group

בין הכריכים והקפה, באווירת הנטוורקינג הפורה ששררה בועידת עסקים בסין, פגשנו את שרון גלאור. שרון סיפר איך הגיע להונג קונג לפני שלוש שנים עם מזוודה מלאה באבי-טיפוס של משחקים ובהמשך הקים בבירת הצעצועים העולמית את חברת Idea Sign - המתמחה בפיתוח צעצועים ומשחקים ומכירתם לחברות השיווק.

 

איך הגעת לתחום הצעצועים ?

"תמיד אהבתי להמציא, התוודעתי לעולם הזה משכנה שלי, היא ממציאה במקצועה כבר 40 שנה והיא זו שהמציאה את המשחק המפורסם 'נחש מי' (guess who). אחת ההמצאות שלי מצאה חן בעיני משקיע וזה היה תחילתו של התהליך, עם ההמצאה הגעתי לתערוכת צעצועים בנירנברג שבגרמניה ומשם למפעל בשנגחאי ומשם לעוד תערוכה בהונג קונג, שם כבר נשארתי והפכתי את התשוקה לעסק עצמאי".

 

 

הבנתי שבהכשרתך אתה ביולוג ימי, למה עזבת את הביולוגיה ?

"המקצוע אמנם מרתק אותי, אך גיליתי שיש פער בין הלימודים המעניינים לעבודה בפועל, גם אם זה במכון מחקר מכובד. זה היה תהליך טבעי עבורי, רציתי להרחיב אופקים ולתת ביטוי רחב יותר לצד היצירתי שבי ובתחום העסקים".

 

מה האתגר בפיתוח משחק חדש?

"אני שואף ליצור משחק מהנה, מרגש, מאתגר ודינמי. משחק שיגרום לאנשים לרצות לשוב ולשחק בו שוב ושוב. גם לפתח מאפיינים תלת-מימדיים וריגושים ויזואליים למיניהם זה אתגר. אבל האתגר הגדול הוא להיות חדשני, להתחיל אופנה חדשה! עולם הצעצועים והמשחקים הוא תחום אופנתי ויש בו הרבה הזדמנויות עסקיות".

 

אילו משחקים חברות משחקים מחפשות?

זו השאלה הכי קשה. יש ביקוש למבחר רחב של משחקים המיועדים לקהל יעד צעיר, ילדים ונוער. משחקי גינה, משחקי 'אקסטרים' על גלגלים, משחקי קלפים, משחקי קוביה, משחקי לוח, משחקי אקשן בתלת-מימד, משחקים עם מאפיינים אלקטרוניים, משחקי עץ, קרטון, פלסטיק וכדומה. יהיה קושי למכור משחקים מופשטים; משחקים בעלי תכנים אלימים 'חריגים'; משחקים בעלי משך משחק מעל שעתיים. כלל הבסיס הוא – משחק שהתגובה הראשונית אליו היא וואו! תמיד בעל סיכויים טובים יותר.


כמה מושקע צריך להיות האב-טיפוס?

"חשוב להקדיש מאמץ בפיתוח האב-טיפוס ובגיבוש הרעיון הסופי, ויש לוודא שכל הפעולות מוגדרות ומובנות דיין לצורך המשחק. בדרך כלל מה שנקרא 'אב-טיפוס עובד' יעשה את העבודה, מה שחשוב זה הרעיון עצמו. אם וכאשר הרעיון ימומש, אזי לחברות יש רעיונות משלהם בנוגע לעיצוב, הנושא והפורמט המתאים".

 

כמה משלמת החברה שקונה את הזכויות לרעיון?

"התשלום על הזכויות נע בדרך כלל בין 3% ל- 6% מהכנסות הנטו מהמוצר. קביעת האחוז המדוייק תלויה במספר קריטריונים עליהם מתנהל משא ומתן באופן עצמאי. רוב החברות משלמות תמלוגים על הזכויות בכל שישה חודשים".

 

האם היה לך קשר עם חברות צעצועים סיניות? מה הם מחפשים ?  (אם יש איזו אנקדוטה הקשורה לעבודה עם סינים - זה המקום)

המפעל זה כמו עסק משפחתי למעשה, לפיכך, הקשר האישי מאוד חשוב עבור הסינים והם משקיעים בו ודואגים לטפח אותו, כמו הזמנה לאירועים משפחתיים וארוחות משותפות. יש בזה משהו מאוד יפה ואותנטי שהרי כולנו שותפים לעשייה וההצלחה של האחד היא ההצלחה שם כולם והיא נמדדת בסופו של דבר ביום-יום, בטיב איכות הקשר.

 

מה לדעתך יהיה התחום הבא בעולם המשחקים והצעצועים?

"ילדים ישחקו תמיד בצעצועים ומשחקים כמו פעם, אבל ללא ספק משחקי מחשב ואייפון ייתפסו נתח נרחב מהעוגה. למשל, משחקי חברה בפייסבוק ובפלטפורמות מקבילות, בהם אתה מתחרה בעיקר בחברים האמיתיים שלך; וכן, עולמות וירטואליים כמו אקולוקו, שם מדובר בתנועה מודרנית לילדים עם ערכים חינוכיים לסביבה, בדומה לתנועת הצופים עם סמלים וזהות ופעילויות גם בעולם האמיתי".

 

אז אתה חושב שבסוף משחקי המחשב יחליפו את משחקי הלוח ומשחקים כמו מחבואים ותופסת?

"בעולם בו הטכנולוגיה מתקדמת בקצב מטורף, תמיד יש מקום לחדשנות, אבל לא בהכרח להמציא את הגלגל מחדש.  מחר אולי ישחקו תופסת ומחבואים עם האייפון והGPS- (משחקים מבוססי מיקום) אבל תמיד נשחק תופסת, זה בטבע שלנו".

 

איזה שירות מציעה החברה שלך למפתחי משחקים?

"חברת Idea Sign מקבלת פניות ממפתחי משחקים וצעצועים, יש לנו ניסיון רב בתחום ואנו בוחנים את הרעיונות ומעריכים את סיכוייהם בשוק. במידה ואנו מאמינים ברעיון, אנו מציעים ליווי אישי של הממציא משלב הפיתוח, דרך העיצוב הראשוני, עריכה, תכנית ייצור ועד ניהול המוצר השלם הכולל חיבור לחברת שיווק מתאימה ויצירת קשר עם לקוחות פוטנציאליים. אנו איננו גובים עמלה מראש ועובדים רק על בסיס הצלחה! מי שמעוניין ליצור עימנו קשר מוזמן להיכנס לאתר החברה".

 

ומשפט לסיום

"אנשים לא מפסיקים לשחק כי הם מזדקנים, הם מזדקנים כי הם מפסיקים לשחק" (ברנרד שואו)

 

 

שרון, שיהיה בהצלחה. שמחנו להכיר.